6360 fővel emelkedett a fertőzöttek száma itthon
Ezzel 192 047 főre nőtt a hazánkban beazonosított fertőzöttek száma az elmúlt 24 órában és elhunyt 115 beteg, így az elhunytak száma 4 229 főre emelkedett.
Blogolj!

Szabó Eszter Ágnes - Zalai Imréné találkozása David Bowie-val

Bara Arisztid

Nem sokára itt a KŐFESZT (kővágőörsi kulturális fesztivál), amit már meglehetősen várok, ezért arra gondoltam, hogy a Káli-medencéből vadászok" magamnak heti jó arcot. Rengeteg híresség él és tölt csodás nyarakat a környéken, én most közülük a közismert Zalai Imréné találkozása David Bowie-val című falvédő alkotóját, Szabó Eszter Ágnest választottam.

Gyerekkorának meghatározó élményei repítették a hírnév felé

Egy gyerekkori balatoni nyaraláson találkozott az Európa Kiadó zenekarral. Tőlük hallott először David Bowie-ról, aki attól kezdve meghatározó ember lett az életében, és egyáltalán nem csak a zenei hatása miatt.

Nagymamája, Zalai Imréné szabász, varrónő volt Tapolcán, a kislány élvezettel figyelte a ruhapróbákat, a szerkesztés és a szabás szépségeit. A nagymama ruháinak sokfélesége és eleganciája nagy élményt jelentett számára, egy távoli világhoz vezető kapuként tekintett rájuk.

„Furcsa érzés volt, hogy Bowie öltönyeiről is a rafinált szabásminták és a vasaló illata jutott az eszembe.”

Egyenes út a képzőművészet világába

1997-ben diplomázott a Pécsi Tudomány Egyetem Rajz – Vizuális nevelés szakán, majd 1999-ben a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia Tanszékén, ahol a mesterképzést is elvégezte, ezután következett a DLA. Tanult Párizsban, Helsinkiben és Stuttgartban is.

Már az első diploma megszerzése előtt elképesztően tevékeny volt

1995-ben a pécsi Közelítés Művészeti Egyesület alapító tagja, 1996-tól pedig az FKSE tiszteletbeli tagja, később, a HINTS Institute for Public Art, majd a Recycle Mission Hungary alapító tagja volt.

Dolgozott food stylist-ként is. 2009-ben kortárs művészeti kurátor lett az Iparművészeti Múzeumban.

Vizuális Kultúrát és rajzot tanított a Pesti Barnabás Gimnáziumban. Öt szemesztert oktatott a MOME Vizuális Kommunikáció Tanszékének videó szakán, majd vizuális Kommunikáció kurzusokat tartott a BME Kommunikáció és Szociológia tanszékén

A világhírű, mémmé vált falvédőjével tanárait akarta bosszantani

A Zalai Imréné találkozása David Bowie-val című alkotása – egy falvédő – hatalmas sikert aratott szerte a világon. 1998-ban a Budapest Galériában sikerült először kiállítani és egy évvel később már Bécsben kötött ki. 2007-ben pedig New Yorkban a Gallery Airben, a világ első női galériájában, és persze az interneten…

„Amikor 1998-ban felmerült bennem a falvédő ötlete, sokat nevetgéltem azon, hogy vicces lesz Bowie-t hímezve látni, az pedig még viccesebb gondolat volt, hogy csak én fogom tudni, hogy ki az a Zalai Imréné!

Akkor még a Képzőművészeti Főiskola intermédia szakára jártam, és tudtam, hogy ezzel a munkámmal rémesen bosszantani fogom a tanári kart – a hímzés nem tartozott a preferált technikák közé.

A falvédő fotója egyre csak terjedt. Vidéki pizzériában, szórólapokon, fénymásoló szalonban – ahol azt demonstrálták rajta, milyen jól másol a gép –és milliónyi helyen lehetett találkozni vele.

Mivel név nélkül terjedt, előfordult, hogy tévéműsorban mutatták, és arról beszélgettek mellette, hogy létezik-e városi folklór, és ha igen, tényleg ilyen lehet-e. A művésznő barátai betelefonáltak, el akarták mondani, hogy ez nem népművészet, hanem egy képzőművész alkotása, de nem kapcsolták be őket a műsorba.

„Ezeken én ugyanolyan jót mulattam, mint amikor a falvédőt készítettem. Komolyan, vártam már, mikor látom meg egy céllövöldében, pálcikán.”

Az agrár-art

Szerinte mindig izgalmas, amikor hétköznapi tevékenységek kerülnek művészi kontextusba, például a gyümölcsszedés és a befőzés. Műgyűjtő is, barátai alkotásaiért cserébe ad saját készítésű befőttet, lekvárt. 

2008-ban volt két ilyen dzsem-akció is, amiben az volt a fontos, hogy az ember maga gyűjtse a diót, almát, körtét, szedret, amivel aztán dolgozik. A címke nem volt fontos: az ennivalóval már a futuristáknak is voltak izgalmas terveik, most is számon tartanak agrár-artot, és mint utóbb kiderült, szintén 2008 óta Los Angelesben működik egy csoport, amelynek tagjai az utcára kihajló, vagy a közterületen álló gyümölcsfák termését gyűjtötték össze, tálalták föl akcióikon.

Ahogyan divatba jönnek a házi készítésű ételek, valahogy ezek a gyümölcsös projektek is egyfajta válaszreakcióknak tekinthetők a mostani társadalmi jelenségekre.

Miközben éhező városi emberekről ír az újság, sok gazdátlan gyümölcsfa termése megy veszendőbe. A Balaton-parton például sok ilyen elhanyagolt fát lehet találni még, ott, ahol régebben kertek voltak. Jár-kel az ember, és már nem is veszi észre, hogy csak föl kellene nyúlnia, vagy le kellene hajolnia a termésért.

A Káli-medence őt is rabul ejtette

Nyaranta Szentbékkállán tölti legtöbb idejét. Egyik legfőbb inspirációs forrása a piac. Természetesen a lekvárt és a már csak Tapolcán kapható (saját bevallása szerint sem finom) cukros perec is a nagymamánál töltött időket idézi...

Forrás: ludwigmuseum.blog.hu, librarius.hu

Leadkép: Heim Alexandra - We Love Balaton

https://hetijoarc.blogstar.hu/./pages/hetijoarc/contents/blog/81760/pics/lead_800x600.png
David Bowie,Káli-medence,képzőművész,Szabó Eszter Ágnes,Szentbékkálla,Zalai Imréné
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?