Káel Csabánál a happy end korántsem a vég, hanem a kezdet volt

Bara Arisztid

Káel Csaba a kultúra nagykövete, aki úgy véli, hogy a művészettel való találkozásnak hatalmas ereje van. Igazán változatos pályát tudhat maga mögött.

A kalandos kezdet

Káel Csaba 1961. június 8-án született Miskolcon. Festőművésznek készült. Rajzszakkörbe járt, majd elkerült a Tokaji Művésztelepre, ahol a mai magyar festészet nagyjai tanították. Sorra nyerte a rajzpályázatokat, a gimnáziumban mégis a matektagozatot választotta, mert úgy gondolta, rajzolni már tud.

Építőmérnökként diplomázott a Budapesti Műszaki Egyetem Építőmérnöki Karán, ám ezzel a lendülettel már a Színház és Filmművészeti Főiskola film- és tv-rendező szakára kezdett járni, ahol nem akármilyen tanárok tanították. Köztük volt Makk Károly, Szabó István, és Ragályi Elemér is.

A főiskola elvégzése után több száz reklámfilmet, rengeteg videóklippet és országimázsfilmeket is készített. Rendezett dokumentumfilmeket, kisjáték filmeket. Első nagyjátékfilmes rendezése, a Bánk Bán volt, ezért 2002. decemberében elnyerte az Arany Béka-díjat.

Sokan politikai marketing tevékenysége miatt hallották először a nevét

Wermer Andrással 1991-ben alapították meg a Happy End Kft.-t, amellyel 1999-ben megnyerték a négyéves kormányzati kommunikációra kiírt pályázatot. Az állami ünnepségek szervezése mellett az Országimázs Központ projektjeiben vettek részt, a 2001-es filmszemlét is ők szervezték.  

 A kultúra közvetítése a szenvedélye

Segédkezett több televíziós csatorna születésénél is, a Z+-nak alapítója is volt. Két évig volt a Millenáris Teátrum és tévéstúdió művészeti tanácsadója, ő dolgozta ki az intézmény alapkoncepcióját. 2005-től a Művészetek Palotája művészeti tanácsadójaként az operaprogramokat szerkesztette. Operákat is rendezett. Ebben a minőségében többek között olyan művészekkel dolgozott együtt, mint Plácido Domingo, Jonas Kaufmann, José Cura és még hosszasan lehetne folytatni.  2011-ben lett a Müpa elhivatott vezérigazgatója, amelyet azóta is hatalmas nemzetközi sikerrel – is – vezet. 2013. óta a Budapesti Tavaszi Fesztivál és a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál operatív testületének elnöke.

Hogyan lett a belőle lovag?

Számos elismerést kapott már (Érdemes Művész, a Magyar Érdemrend Középkeresztje stb.), a legutóbbit most csütörtökön kapta, amely nem más, mint a francia Becsületrend lovagja cím, azaz a francia állam legmagasabb kitüntetése.

„Káel Csaba a Müpa vezérigazgatójaként és a Budapesti Tavaszi Fesztivált szervező operatív testület elnökeként rengeteget tett a két ország közti kulturális diplomáciai kapcsolat fejlődéséért. Olyan francia művészek nagy sikerű magyarországi bemutatkozását tette lehetővé, mint Jean-Yves Thibaudet, Jean-Efflam Bavouzet, az Orchestre des Champs-Elysées, az Orchestre National d'Ile-de-France, Louis Langrée, Natalie Dessay vagy a Müpába a 2018/19-es évadban visszatérő Philippe Jaroussky”

mondta az átadó ünnepségen Éric Fournier nagykövet.

 És végül álljon itt Káel Csaba egy gondolata. Sok mindent elárul róla.

„Az alkotásban, a létrehozásban fontos a kreativitás, a kockázatvállalás és a fantázia. De ehhez ott kell, hogy legyenek a sziklaszilárd alapok. Amit megteremtünk, annak meg kell állnia a saját lábán. – éppúgy mint az építészetben." 

https://hetijoarc.blogstar.hu/./pages/hetijoarc/contents/blog/52500/pics/lead_800x600.jpg
filmrendező,Káel Csaba,MÜPA
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?